Karavan tutkusu mesleği oldu

9 Temmuz 2024, Salı 21:30

Aydın'da yaşayan ve mobilya sektöründe uzun yıllardır faaliyet gösteren Murat Şimşir, 2019 yılında karavan işine adım atarak sektörde önemli bir konuma ulaştı. Şimşir, ilk karavanını kendi kullanımı için üretmesine rağmen, büyük ilgi görerek hemen satıldığını belirtti.

Efeler Kardeşköy Mahallesi’nde hizmet veren Yıldız Karavan işletmecisi Murat Şimşir, 5 yıl gibi kısa sürede karavan üretiminin merkezi haline geldiklerini belirtti. 100'ün üzerinde motokaravan yaparak önemli bir başarı elde eden Murat Şimşir, Türkiye içi ve yurtdışına hizmet verdiklerini ifade etti

“KENDİMİZE YAPACAĞIZ DEDİK ŞU AN PİYASAYA HÜKMEDİYORUZ”

Murat Şimşir, “2008 yılından beri mobilya işi yapıyoruz. 2019 yılında karavan işine geçiş yaptık. Bir merakla başladık bu işe. İlk karavanımı kendime yaptım. Kendi karavanıma binemeden sattık, ikinci karavanımızı da aynı şekilde binemeden sattık. Üçüncü karavanımızda pandemi dönemi başladı o sırada satıldı. Yaklaşık 4-5 yıl kendi karavanımıza binemedik. O sırada müşteriler duydu işte bizim karavan işini yaptığımızı. Toplamda 100’ün üstünde motokaravan yaptık. Yurtdışında ihracatımız var şu aralar.

Yaklaşık 2018 pandemiden birkaç ay önce başladım bu işe. Bir hayal olarak başladım. Kendimize yapacağız dedik şu an piyasaya hükmediyoruz. 2008 yılından beri mobilya işletmesini dediğim gibi kendime özel yapacağım diye başladım zaten bu işe. Ama dediğim gibi hiç binemedik yaptığımız işler çok beğenildi. Biter bitmez araçlar hep satıldı. Tabi piyasada da kendimiz baş göstermeye başladık. Diğer gelen arkadaşlar, gelen çevremizden dolayı bu işe girdik. Yani asıl mesleğimiz mobilyacılık. Büyük bir arabam vardı, küçük arabaya geçiş yapmak zorunda kaldık balık ve doğa merakımdan dolayı. Yaklaşık iki üç ay onun yapımı sürdü.

Çok istekli başladık, arkadaşlar dahil hepimiz çok istekliydi. Bitirdiğimizden bir hafta sonra araç satılınca da tam pandemi döneminde herkesin hayali olan bu dönemde elimizde karavan kalmadı, yani gelen araba geldiği gibi gidiyordu. Sektörün içinde kendimizi bulduk yani” dedi.

“ARABASINI SATAN KARAVANA GEÇİŞ YAPTI”

Yıldız Karavan olarak geniş bir ürün yelpazesi sunduklarını ifade eden Şimşir, “Karavanın içinde su ısıtıcısı, kabin ısıtıcısı, kabin soğutucusu, ocak, fırın, banyo, elektrik sistemi, kalabileceğin yatak, oturabileceğiniz oturma alanı; dış bölüme bakarsak çadırımız tentemiz bulunuyor. Karavanla çıktığınız zaman bir yıl arkana bakmadan ev gibi içinde yaşayabilirsiniz. Buzdolabından tutun ısıtmaya kadar her şeyimiz var. Su tanklarımızın litreleri büyük yaklaşık bir hafta idare edecek şekilde, elektrik ve suyu oluyor karavanın içinde.

Tabi bu aracın büyüklüğüne bağlı ve isteklere göre değişiyor. Talep şöyle, pandemiden sonra çok aşırı talep alınmaya başladı bu işe. Yani normal birisi arabasını satan karavana geçiş yaptı. Hem günlük kullanımda hep hafta sonu tatilinde kullanmak için bu şekilde karavan alıyorlar. Günlük kullanımdan ziyade hafta sonları tatile çıkıyorlar, pazartesi gündelik karavanıyla işe geliyorlar. Rağbet çok fazla dediğim gibi şu an yurtdışına çok ihracatımız var. Karavanlarımızın üretimi ortalama 20-22 gün sürüyor ve bazen gece gündüz çalışarak bu süreyi kısaltabiliyoruz” şeklinde konuştu.

KARAVANCILIK SEKTÖRÜNDEKİ ZORLUKLAR

Pandemi sonrası karavanlara olan talebin arttığını belirten Şimşir, Türkiye'de karavancılığın henüz tam oturmadığını vurguladı. Şimşir, “Türkiye’de karavan piyasası, biraz çekme karavancılar yüzünden veya karavan kullanmayı bilmeyen insanlardan dolayı biraz problem olmaya başladı. Kirli sularını parklarda bırakmak, çöpleri parklara bırakmak, bizim insanımızdan dolayı kaynaklı olan şeyler. Biz tatile çıkıyoruz, etrafımızdakiler bulaşık suyunu toprağın üstüne döküyor veya kaldığı yere döküyor, kumsala döküyor.

Herhangi bir boşaltım yerinde boşaltım yapmıyorlar. Daha karavancılık Türkiye’de oturmuş değil. Karavan parkları da aynı şekilde, mesela yurt dışındaki karavan parklarının boşaltımları var, çamaşırhaneleri var. Burada olmadığı için bizim insanımız gelip karavanını sahile bırakıyor, hafta sonu gidiyor hafta içi işine geliyor. Karavanları 1 ay 2 ay sahilde kalıyor. Yani sahil kenarlarını çok gasp ediyorlar. Karavan park ücretleriyle karavan otoparklarına girmiyorlar. Bu yüzden tabii ki karavan almaktan kullanmaktan korkan insanlar çok. Park yeri sıkıntısı, belediyelerin, zabıtaların karavanları kaldırma uyarısı yüzünden mecburen haklı olarak böyle şeyler oluyor. Ama bu bizim insanımızdan kaynaklı” dedi.

“BİZ BURADA BİRÇOK ALANDA YETKİNLİK KAZANDIRIYORUZ”

Karavan üretiminde en önemli unsurların yalıtım ve elektrik sistemi olduğunu belirten Şimşir, “Yalıtım ve elektrik sistemi en önemlisidir. Karavancılıkta elektrik olayı vardır. 12 volt olması gerekir her şeyde daha fazla elektrik kullanabilmek için. 220 volt ev elektriğidir, 12 volt karavan elektriğidir. Bu tatile çıktığında senin zorlamayacak şekildedir. Yani 220 olursa dışarı bağımlı kalmak zorundasın. Ama 12 volt elektriği kendi aracında alabilirsen gayet rahat kış tatili ve yaz tatili yapabilirsiniz” dedi. Ayrıca, sektörde çırak yetişmeme sorununun gelecekte büyük bir problem olabileceğine dikkat çekti, “Şu an çırak yetişmiyor. Bundan birkaç yıl önce okullardan çırak geliyordu.

Ama şu an hiç kimse gelmiyor. 10 yıl sonra 15 yıl sonra bu işler parmakla gösterilecek, çünkü çırak yetişmiyor. Yetişmediği için 20 yaşında askere gidecek olan bir çocuğun elinde bir meslek olmuyor. Herkes geziyor tozuyor. Okumakla bir yere varılmıyor bu bir altın bileziktir. Yani bizim burada şöyle söyleyeyim. Elektrik işimiz var. Su işimiz var. Cam montajı işimiz var. Klima montajı işimiz var. Yani yaklaşık burası bir mobilyacı, karavancı değil. Burada yaklaşık 15-20 kalem iş tutabilecek yer karavancının elinde. Gelen burada sadece mobilya öğrenmiyor, su işi öğrenmiyor. Geldiğiniz zaman en az 10 tane meslek ediniyorsunuz kendinize. Evde bir ampulü değiştiremeyen biri burada her şeyi yapabiliyor. Ama işte yeni nesil bunu anlayamıyor. Öyle de bir sıkıntımız var” şeklinde konuştu.

“HEM TÜRKİYE'DE HEM DE YURT DIŞINDA TANINIYORUZ”

Murat Şimşir, Aydın'da karavan üretiminde öncü olduklarını ve sektörün geleceği için çalışmaya devam edeceklerini belirtti. “Yolu karavana düşen hep bizi buluyor. Aydın Yıldız Karavan dediğinizde mutlaka bize çıkıyor yol. Hem Türkiye'de hem de yurt dışında tanınıyoruz” ifadesinde bulundu.