Mevsim geçişlerinde kabızlığa dikkat!

2 Ekim 2019, Çarşamba 16:43

     


Dorest Güzellik ve Obezite Merkezi'nin Beslenme Uzmanlarından Rabia Yoran, tvDEN’de Ayşe Yılmaz’la Günaydın Ege’de kabızlık nedenleri ve çözümlerine dair açıklamalarda bulundu. Yoran, sağlıklı bir sindirim sistemi için, bol su tüketimi ve harekete dikkat çekerek, “Uzun süreli kabızlığınız varsa ve kabızlığa eşlik eden karın ağrısı, kilo kaybı, makattan kan gelmesi gibi durumlar yaşıyorsanız kolonoskopi ve laboratuvar testleri ile bu soruna yol açan nedenin araştırılması gerektiğini unutmayın” dedi.

Kabızlığın mevsimsel geçişlerde daha sık yaşandığına ve dikkat edilmezse cerrahi müdahalelere kadar bir çok sıkıntı ile karşılaşılabileceğini belirten Beslenme Uzmanı Rabia Yoran, “Kabızlık, normal hayatımızda sıkça karşılaşabileceğimiz bir sorun olsa da özellikle mevsim geçişi ile beraber neredeyse herkeste duymaya başladığımız bir problem haline geldi. Bugün ülkemizde 12 kişiden 1'i bu sorunla uğraşıyor. Ne yazık ki basit önlemler ile halledilebilecekken çok üstünde durulmadığı için sorun cerrahi operasyona kadar gidebiliyor” dedi.

Kabızlığın tanımını, belirtilerini ve neden meydana geldiğini de aktaran Yoran, konuşmasını şöyle sürdürdü; “Kabızlık, diğer adıyla konstipasyon, bağırsak hareketlerinin yavaşlaması sonucu haftada üç veya daha az sayıda dışkılama durumudur. Bazen tıkayıcı şekilde, bazen de bağırsak hareketlerinde yavaşlama olarak kendini göstermektedir.

KABIZLIK BELİRTİLERİ

Belirtileri arasında; dışkının sert olması, miktarının az olması, zorlanarak çıkarılması, sıklığının az olması bulunur.

NEDEN KABIZ OLURUZ?

Bozulmuş bağırsak florası, yetersiz sıvı alımı yüksek miktarda kalsiyum ve demir, düşük magnezyum alımı, aşırı şeker tüketimi, fiziksel aktivite azlığı, liften yetersiz beslenme, ertelenen tuvalet ihtiyacı, yüksek protein alımı, kullanılan ilaçlar gibi durumlar kabızlığa neden olur.

MEVSİM GEÇİŞLERİ EN ÖNEMLİ ETKENLERDEN

Özellikle mevsim geçişinde olan kabızlık için ise, havadaki ısı değişimi, alerjilerin artması, düşük sıvı alımı ve liften yetersiz beslenme, çay ve kahve tüketimindeki artış, sebepleri gösterilebilir. Mevsim geçişlerindeki kabızlığa bağlı olarak gelişen ödem/şişkinlik durumları ve artan iştah sonucu kilo artışına da neden olabilmektedir. Yapacağınız ufak yaşam tarzı değişiklikleri ile şikayetleri hafifletmek hatta ortadan kaldırmak mümkün.

LİF MİKTARI ÖNEMLİ

Sıvı alımını arttırın, tükettiğiniz lif miktarına dikkat edin, kabızlığınızı rahatlatmaya yardımcı besinleri diyetinize ekleyin. (Kuru meyveler, keten tohumu, zeytin, zeytinyağı, sebze-meyve, tahıllar, kurubaklagiller) işlenmiş gıdalardan uzak durun, düzenli egzersizleri ihmal etmeyin, aşırı alkol tüketiminden kaçının, stresten uzak kalmaya çalışın, probiyotik destek ve magnezyum takviyesi almak için doktorunuza danışın.

NE ÖNLEMLER ALINABİLİR?

Alacağınız basit önlemler ile sorunu çözmek varken dikkatsizlik sonucu durumu kötüleştirmeyin. Ancak; eğer uzun süreli kabızlığınız varsa ve kabızlığa eşlik eden karın ağrısı, kilo kaybı, makattan kan gelmesi gibi durumlar yaşıyorsanız kolonoskopi ve laboratuvar testleri ile bu soruna yol açan nedenin araştırılması gerektiğini unutmayın.” (AYŞE YILMAZ)







 
Son Eklenen Haberler