/>

SON DAKİKA

“Ulaşım projesi değil kalkınma projesidir"

26 Ekim 2022, Çarşamba 18:31

Gazeteci Emin Aydın’ın hazırlayıp sunduğu Baş Başa programının konuğu Eski Aydın Belediye Başkanı Hüseyin Aksu oldu. Karpuzlu ilçesi hakkında değerlendirmelerde bulunan Aksu, “Bu bir ulaşım projesi değil kalkınma projesidir. Ama ulaşımı temel alıyor” dedi.

Karpuzlu’nun gelişmesi için ulaşımın önemli bir etken olduğunu belirten Aksu, “Karpuzlu çok özel bir örnek. Karpuzlu’nun çok önemli bir avantajı var. Karpuzlu’da en önemli yol kavramı dediğimiz zaman Karpuzlu-Milas-Güllük Demiryolu ve Entegre Yol Projesi akla geliyor. Bunu ben 1993 yılında hazırlamıştım. 1994’te Belediye Başkanı olduğum zaman Demiryolları Genel Başkanı Talat Günsoy’a götürdüm. Çok mantıklı buldu. O zaman biz Türkiye’nin Demiryolu Ağı üzerinde çalışmalar yapıyorduk. Güllük’te önemli bir ihracat limanı var. Bodrum’da turizm merkezi var. Milas gibi ovası mümbit bir yerleşme var. Bu bölgeye ring bir demiryolu yapılması lazım. Söke demiryolunu uzatıp Karpuzlu üzerinden geri dönüşü olması lazım. Bu proje devlet projesi haline getirildi. Yatırım programları aldırıldı. Hatta imar planlarına da işlenmiş durumdadır. Ancak benim istediğim gibi kestirmeden yapmak yerine götürdüler Yatağan üzerinden dolaştırdılar. Sadece Karpuzlu’nun geleceği için değil. Aydın’dan Muğla’ya demiryolu ve karayolu bağlantısı ilerde otoban bağlantısı yapılması gereken mecra karpuzlu üzerindendir. Yolu uzatmanın hiçbir anlamı yoktur” dedi.

Aksu, “Karpuzlu nüfus yoğunluğu bakımından en küçük ilçedir. Tüm köyler dahil bütün nüfusu 11 bindir. Gittikçe azalan bir nüfusu var. Kendi ovası olan, doğası, tarımsal kabiliyeti olan, madencilik konusunda inanılmaz olanakları bulunan vatan parçasının bu şekilde giderek terk edilmesi, 1990’dan 2022’ye 14 bin nüfustan 10 bin nüfusa düşmesi çok vahim bir tablodur. Bu tablo Türkiye genelinde de kırsal alanda geçim imkanı olan tarımın sahipsizliği, ormanların sahipsizliği, turizm adına deniz, güneş, kum turizminden antik kent ve doğa turizminin öne çıkartılamayışının sonuçlarıdır. İnsanlar şehirlere yığılıyor. Şehirlerin kapasitesi bunu kaldırmadığı için gecekondulaşma başlıyor. Gecekondulaşmayı önlemek amacıyla yapılan yatırımlarda betonlaşma başlıyor. İstanbul gibi dünya harikası olan şehirlerimiz yaşanmaz hale getirtiliyor” diye konuştu.

“ULAŞIM AĞINI ÇÖZEMEZSENİZ O KENTİN GELİŞMESİ MÜMKÜN DEĞİLDİR”

Karpuzlu’nun gelişmesi için önerilerini ifade eden Aksu, şu ifadeleri kullandı: “Bu yolu Karpuzlu için yapmıyoruz. Ege’nin kalbi olan Muğla, Bodrum gibi cazibe merkezlerine ulaşım için yapıyoruz. Hepimiz bu yolun yapılması için ısrarcı olalım. Bu bir çeşit Karpuzlu çevreyolu demektir. Karpuzlu’nun ana ulaşım arteri olarak hayata geçirilecek yoldur. Projede önerdiğimiz bulvarlar en az 20 metre, ortası refüjlü yollardır. 4 tane büyük kavşak ve 5 tane kent içindeki bulvarlarda dönerli kavşak olarak öneriyoruz. Ulaşım ağını çözemezseniz o kentin gelişmesi mümkün değildir. Köy yollarının tamamı 20 metrelik bulvara dönüştürülecek. Doğrusal yerleştirme ile bulvarların orta refüjüne aydınlatma, enerji, altyapı, ulaşım sağlanacak”

Aksu, “Atık sudan kurtulamıyorsak yaşaması çok zor. Kanalizasyon ve arıtma için Karpuzlu’da sıvı atık arıtma tesisi bu projeyle mümkün. Katı atıklar içinde Çine Katı Atık Merkezi sınırda olduğu için ortak kullanılabilir. Köylerde katı atık için özel konteynerler koyuluyor. Her köyün ara çöp toplama istasyonu olacak. Bundan muhtar sorumlu olup ve elde edilen gelir köy için kullanılacak. Projede organik olan atıklar ayrılıyor ve haftada bir ara istasyona taşınıyor. Oradan tırlar vasıtasıyla merkez katı atık tesisine gönderiliyor. Bunlar zor projeler değil bunların yapılması çok önemli. Köydür çöpünü ne yaparsa yapsın, köydür kanalizasyonun orada ne işi var öyle bir şey yok. Siz köylere böyle yaklaşırsanız o köyler yaşamaz. Köyler nüfus kaybeder. Nüfus büyükşehirlere gider. Büyükşehirlerde de geçim sıkıntısı içerisinde debelenir” dedi.

“KIRSAL ALANA GEREKEN ÖNEMİ VERECEĞİZ”

Aksu, “Aydın- Denizli otobanını yapan firma taşocağı açmak için yol açacakmış. Vatandaş geliyor bana ben bu ağacı nasıl kurtarırım diye soruyor. Ağacın manevi değeri çok büyük. Beni bırakın Aydın’ın ağacı bu diyor. Biz kırsal alana gereken önemi vereceğiz. O toprağın sahibine o toprağın nimetlerini bırakacağız. Onları zenginleştirerek bunu yapacağız. Bu Türkiye’yi tabandan yukarıya büyüyen bir projeden söz ediyoruz. Yok olmak üzere olan bir ilçeyi bile bu projele ile pilot örnek üzerinden anlatıyoruz. Bunları yaptığın zaman Türkiye’de bir sorun kalmaz. Türkiye’de kalmazsa uluslararası olarak da kalmaz. Başınız dik, Atatürk’ün size manevi olarak bıraktığı mirası temsil edersiniz. Şehirleri işgal etti diye eleştirdiğimiz arazileri enerji adına gereksiz yere yok ediyoruz. Rüzgar enerjisi olsun güneş enerjisi olsun tarımla entegre biçimde yapılabilir. Devlet olarak tarım arazisine güneş ve rüzgar enerjisini entegre ederek elde edilen geliri toprak sahibine verirseniz o zaman toprağın sahibi zenginleşir. Kırsal alan ve toprak değer kazanır. O değeri yaratmak için sizde oraya bulvar biçiminde yol götürür, yol kenarına imar vererek, altyapıyı yaparak kazandırılır. Biz gidiyoruz jeotermal üreteceğiz, rüzgar üreteceğiz diye, güneş santrali kuracağız diye yerleri kamulaştırıyoruz” ifadelerini kullandı. (HAZEL BAYIK)